Système WFS DIY

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Système de sonorisation WFS open-source.
Patch de Pierre-Olivier Boulant fonctionnant dans Max7/8 sous Windows ou MacOS.
Documentation en français disponible


Open-source WFS sound reinforcement system.
Designed by Pierre-Olivier Boulant. Running with Max7/8 on Windows or MacOS.
English documentation available.

mise à jour du / updated 2018/10/20

interfaceMain7
(Change Log in the comments)

Voici quelques explications pour vous aider à débuter avec ce système de synthèse de front d’onde construit essentiellement avec Max7.
La synthèse de front d’onde est aujourd’hui possible avec des outils accessibles à tout à chacun. Il suffit d’un ordinateur relativement puissant et de liaisons audionumériques multicanales.

Cette technique permet d’une part d’assurer pour tout l’auditoire la même perception de localisation de chaque source audio diffusée et ce indépendamment de la place du spectateur.
Elle permet aussi de faire évoluer l’écriture du son au plateau pour le spectacle vivant en travaillant les illusions sonores.
Les fonctionnalités et l’interface ont été pensées pour répondre à des besoins spécifiques au spectacle vivant :
– renfort de sources présentes au plateau (voix, bruitages et instruments de musique) ;
– diffusion de bandes enregistrées, effets (réverbération) ou de sons de synthèse.
L’algorithme est conçu pour une configuration frontale voire sur une scène circulaire avec les enceintes en cercle au front de scène. Elle permet depuis la version du 21/02/2018 de placer des haut-parleurs tout autour de l’auditoire et de n’avoir les sources qui sortent que des enceintes entre elles et l’auditoire.

Remarque sur la licence : l’ensemble de ces outils est sous licence BSD. Cette licence vous autorise à copier et donner les différents fichiers à condition de garder le fichier de la licence et de citer les auteurs de ces outils.
Limite de responsabilité : Ces outils sont mis à votre disposition gracieusement. Les auteurs ne sont pas responsables d’éventuels problèmes d’utilisation ou de compatibilité.
Pour toute prestation de formation à la synthèse de front d’onde et à ces outils, vous pouvez contacter les auteurs.

interfaceConfig

Today wave field synthesis (WFS) is possible with affordable tools. All you need is a rather powerful computer and multichannel digital audio interfaces.
This technique allows the whole audience to hear each sound source in the PA as if coming from the same location independently from their listening point.
It also opens new fields in sound design for stage productions since you can play with sound illusions.
This system’s functionalities have been designed specifically for live stage work:
– sound reinforcement of live sources present on stage (voices, Foley sound and musical instruments);
– playback of recorded audio tracks, effects (reverbs) or sound synthesis.
The system’s algorithm was designed for a frontal or circular stage with the speakers at the edge of the stage.
Since 2018/02/21 there can be speakers all around the audience and have only sources coming through speakers that are in between them and the listening area.

Notes regarding the license: all the tools presented here are under a BSD license. It allows you to copy and give the different files as long as you keep the license file with them and you cite the names of the authors.
Liability: These tools are made available for free. The authors are not liable for any problems in their use or in their compatibility.
You may contact the authors for a paid training in wave field synthesis and the present tools if you wish.

IMAG0488
Il vous faudra Max7 ou Max8 de Cycling74 sur un ordinateur sous Windows ou MacOS. Il y a un mois d’essai gratuit si vous n’avez pas de licence pour ce logiciel. Au-delà la principale limitation sera l’impossibilité de sauvegarder la patchs après modification.
Il vous faudra également Java (64bit si votre installation de Max est 64bit).
Il est conseillé d’avoir aussi Lemur de Liine pour contrôler le positionnement des sources. Cette application est disponible sur iPad et tablettes Android. Votre ordinateur devra être sur le même réseau que votre tablette.
A votre disposition également des macros pour créer des pas de séquences OSC dans QLab de Figure53 pour piloter le système de front d’onde dans une conduite. Ces macros sont également disponibles sous forme d’applications qui peuvent être déclanchées par une boîte à bouton telle que le Stream Deck de Elgato.
Il y a aussi un patch Pure-Data qui vous permettra d’utiliser un contrôleur ShuttleXpress de Contour.

Une fois ces programmes installés et configurés sur votre ordinateur chargez le projet WFS.maxproj ou WFS*.maxzip dans Max7 (ou Max8).
Dans la liste ci-contre vous pouvez lancer WFS.maxpat ou une de ses variantes en bas de la liste. Les numéros représentent le nombre d’entrées et de sorties respectivement.
L’ouverture peut prendre quelques instants, le programme se reconstruit en fonction du nombre d’entrées et de sorties.
Remarques sur la configuration de Max : Dans les réglages du programme il sera sans doute nécessaire de pousser Poll Throttle, Queue Throttle et Redraw Queue Throttle à des valeurs assez élevées (2000 ou plus par exemple) pour ne pas perdre d’informations.
Si les manipulations de l’interface engendrent des pertes dans le flux audio il est possible de séparer l’interface sur un ordinateur et le traitement audio sur un autre avec les deux machines reliées par le réseau.

La documentation à télécharger présente les différentes parties de l’interface. Ensuite vous trouverez une description détaillée des réglages généraux du système de mémorisation des réglages puis des sorties (haut-parleurs) et des entrées (microphones, synthèse et sources enregistrée).
Finalement vous aurez une liste exhaustive des méthodes OSC pour piloter le système au travers du réseau.


You will need a copy of Max7 or Max8 by Cycling74 on a computer running Windows or MacOS. You have a one month free trial period for this software. After this if you don’t have a license the main limitation is that you will not be able to save your patches after modification.
You will also need Java (64bit if you are running a 64bit copy of Max).
It is recommended you have Lemur by Liine for manual control of the sources’ position. This application is available on iPad and Android tablets. Your computer will have to be on the same network as the tablet.
Available are also some macros to create OSC cues in QLab by Figure53 to control the wave field synthesis system with cues. These macros come also as applications that can be triggered by a programmable keypad such a the Stream Deck by Elgato.
You will also find a Pure-Data patch to interface the system with a ShuttleXpress hardware jog/shuttle by Contour.

Once all these programs are installed and configured on your computer you will need to load either WFS.maxproj or WFS*.maxzip projects in Max7 or Max8.
After this you can launch in the list to the right WFS.maxpat or one of its variants at the bottom of the list. The numbers represent the number of inputs and outputs respectively.
It may take a little while to open the patch since the program will need to rebuild itself according to the number of channels specified.
Notes on the configuration of Max: In the program’s preferences you will have to push Poll Throttle, Queue Throttle and Redraw Queue Throttle to rather high values (2000 or more for instance) so you will not suffer from dropped control information.
If you get audio drop-outs when you change values in the interface it is possible to split the interface from the audio rendering on separate computers with a network connection.

The downloadable documentation starts with an overview of the interface presenting quickly the different parts. The following pages are a more in-depth description of the general configuration, output (speakers) and input settings (microphones, synthesis and recorded soundtracks).
After this you will have an exhaustive list of all OSC methods to remote control the system through the network.
And last is an overview of the different QLab macros to program OSC cues.


Téléchargements et liens / downloads and links :

patch Max7/Max8 :

Nouvelle version / New version : WFS_20181020

WFS manuel_Fr – WFS manual_En v. 2018-10-13 (matches 20181020)

Extras :

WFS_Lemur v. 2018-06-23 | WFS_ShuttleXpress v. 2017-08-23

WFSmacros_QLab v. 2018-06-27

WFS-DIY_StreamDeck v. 2018-02-20

Max7@Cycling74Java@OracleLemur@LiineQlab4@figure53PuredataShuttleXpress@ContourStreamDeck@Elgato


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

2 commentaires

  1. * Change log *

    – 2018/10/12:
    Old and recent bugs fixed with HF damping.

    – 2018/10/12:
    Increased the number of outputs to 64 channels.
    Fullscreen interface with locking audio processing switch.
    Bug corrections in live source damping.

    – 2018/10/03b:
    Max8 compatible. They fixed a few things that were used wrong here. Now everything should be straight!
    Paint it black! Cosmetic changes to have consistent visuals regardless of your program’s preferences.
    Minor changes to interface refresh rate.

    – 2018/08/27b:
    Modified OSC methods for reverb feeds and returns to make them insensitive to input and output channel count.

    – 2018/08/27:
    Added for each output checkboxes to enable Minimal Latency and Live Source Damping and a factor for the Distance Attenuation.
    Added Reverb Feed and Return channels with streamlined controls (no map, live source attenuation, speed limit for Reverb Return channels and a fixed group for Reverb Feeds and no Live Source Damping over-ride).
    Updated the auto-update mechanism with default values for new controls.
    Added save/load and OSC controls for the reverb channels.
    Removed « stream » OSC for outputs and config. Not available on Reverb Feed and Return either.
    Fixed bug in the previous version regarding HF damping which did not work at all despite the graphics showing activity.

    – 2018/06/28:
    Added safeguards for OSC values out of range.
    Added more in depth descriptions for Live Source Damping in the manuals.

    – 2018/06/27:
    Updated the updating mechanism for input saves and snapshots to match the current saving system with delays, levels, HF dampings and mutes on separate lines in the text files.
    Updated documentation in English and French.
    Updated macros for Qlab.

    – 2018/06/23:
    Added on and off angles for the speaker directivity. Transition between both sectors.
    Rewrite of the interface and preprocessing

    – 2018/02/21b:
    Added a self updating mechanism for the files (config, output, input and snapshots) to match the new parameters of the latest features. The new parameters are inserted at their default value when loading an old file.

    Updated the manuals with the latest features.

    – 2018/02/21:
    New features:
    Sources can have a directivity and can rotate to simulate when a instrument or a comedian turns his back to the audience. A third setting determines the HF shelf attenuation when the sources faces completely away from a speaker. The HF cut is progressive.
    Speakers have a directivity too now so that a source will be turned off as it moves to the front of the output. This enables surround speaker setup around the audience. If you are only using front facing speakers make sure you place them at least 50cm off the stage (Y -0.5) to avoid involuntarily turning off a source in you speaker array. The source will progressively be turned off between 85° and 90° from the rear axis of the speaker.
    Added visualisation for the HF damping of a source.
    Added speaker groups and corresponding mute macros to turn on or off a source in a set of speakers.
    Added OSC methods for all new settings.
    Fixed keyboard shortcut issues: now to change input press the Space bar or [Shift]+Space bar. Fixed arrow keys to move the selected source.
    QLab macros (apps and template) for the new features to follow as well as updated manuals.

    – 2018/02/01:
    REALLY Fixed an issue with spaces in file path for “snapshots”. 🙂

    – 2018/01/30:
    Live source damping has been added to the Lemur interface to allow setting this away from the console, near the front seats in the audience.
    A few bug fixes
    New OSC and QLab macros.
    New layout for the Stream Deck with the keyboard shortcuts to control the patch.
    Updated the manuals too.

    – 2018/01/06:
    Bug fixes for snapshot system (spaces in file path and time stamps at 00:**.**)

    – 2017/12/27:
    New feature: transitions for input attenuation, latency, distance attenuation, height factor, maximum speed can be paused, stopped and follow the speed factor (joystick) like movements.
    Bug fixes in the transitions, Qlab macros

    – 2017/12/26:
    Added OSC methods to have simple transitions for input attenuation, latency, distance attenuation, height factor, maximum speed.
    Fixed independent access to the different parameters controlled on Lemur to enable OSC transitions and manual control of other parameters at the same time on the same inputs.
    Added permanent numbering of input (and output) channels to make it easier to assign the Lemur markers when the channels have been renamed.

    – 2017/10/26:
    Added QLab 3 templates in English and French as well.
    Added a set of apps to act as externally triggered macros for QLab 3&4 and a template for Elgato StreamDeck.
    All QLab macros are now in a separate archive from the main Max project.
    ShuttleXpress Pure Data patches are in their own separate archive too.
    Fixed an error in the attenuation calculation.
    Fixed a couple of details in the QLab templates.

    – 2017/10/16:
    Fixed an issue with live source damping when deselecting and reselecting less than a second later.
    sine curve expression in live source damping.

    – 2017/10/11:
    Fixed an issue with spaces in file path for « snapshots ».

    – 2017/09/20:
    English draft of the documentation now available.
    Corrections in the French QLab templates and documentation.

    Aimé par 1 personne

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